سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیروی آسمانی
 
قالب وبلاگ

سفر به گرای 270 درجه

احمد دهقان

انتشارات سوره مهر

مجددا کتابی در مورد جنگ ایران و عراق . ناصر دانش اموزی دبیرستانی است که در وسط امتحانات نامه ای از دوستان رزمنده قدیمی اش دریافت می کند مبنی بر اینکه عملیات نزدیک است و بهتر است به جبهه بازگردد . او نیز امتحانات را نیمه رها کرده و به جنوب می رود تا در عملیات کربلای 5 شرکت کند . کتاب از زبان اول شخص شرح یکی از عملیات های جنگ و حال و هوای قبل ، حین و بعد از عملیات است .

به نظر من خیلی کتاب مسخره ای بود و اصلا خوشم نیومد . یک گزارش نویسی صرف همین و همین . شاید به عنوان گزارش می شد گفت چیزهای خوبی را هم ذکر کرده اما بالاخره چیزایی یه اسم سبک ادبی ، زیبایی نثر و ..... داریم که از یک نوشته اثر هنری درست می کنه . به نظر من این کتاب فرقی با داستان های دنباله دار مجلات نداشت یعنی غنای ادبیش صفر بود اما گزارش خیلی خوبی بود . تاکید زیادش هم روی سن کم رزمندگان بود که البته واقعا جای تامل داره . جدا اشک آدم در می یاد اصلا نمی شه باور کرد خداییش جنگ و توی خط مقدم رفتن و .... دل و جرعت می خواد و کم نبودند پسربچه های 15 و 16 ساله جنگ ما . چه قدر حال و هوای مردم اون موقع با مردم الان فرق داشته و چه قدر همه ما به شهیدا و مجروح های این جنگ مدیونیم فقط بدیش اینه که قضیه رو شدیدا مذهبی کردن در صورتی که به نظر من بهتره از دید وفاداری به مرز و و بوم و ملی گرایی بهش نگاه کرد .

اوایل همین ماه خبرگزاری ها اعلام کردند که حق اقتباس این رمان توسط سیما فیلم خریداری و برای تبدیل به فیلمنامه، به کارگاه فیلمنامه نویسی این مرکز فرستاده شده است . این کتاب جوایز بیست سال داستان نویسی، چهارمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع‌مقدس و بیست سال ادبیات پایداری را از آن خود کرده است .در مورد آقای دهقان هم خوب ذکر کنیم که هم لیسانس برق هم لیسانس علوم ارتباطات اجتماعی و فوق لیسانس مردم شناسی دارند و تجربیات خودشون در جبهه هم قابل توجه بوده .

قسمت زیبایی از کتاب

وقتی دشت لخت و عریان را که در تاریکی فرو رفته می بینم وهم برم می دارد . بی اختیار بر می گردم و به پشت نگاه می کنم . تقی است و علی و ستونی که از زیر خاکریز بر می خیزد و به این سو می آید . یکهو در دل احساس کوچکی می کنم . همه چیز در وجودم به هم می پاشد ذره ای هستم که اگر این بند اتصال قطع شود هیچ چیز ندارم هیچ چیز .

 


[ جمعه 90/10/23 ] [ 5:10 عصر ] [ کامیارخشنود ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ
آرشیو مطالب
امکانات وب